Ένα ακόμη σημαντικό βήμα στην «πράσινη» στρατηγική του κάνει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», βάζοντας στον…διάδρομο υλοποίησης το νέο μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο, ισχύος 16,008 MW.
Ο ΔΑΑ υπέβαλε τη σχετική αίτηση στη ΡΑΕ στις 4 Δεκεμβρίου 2020 και έλαβε την έγκριση βεβαίωσης παραγωγού για φωτοβολταϊκό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στις 21 Μαΐου.
Έτσι, πριν λίγες ημέρες η εταιρεία του ΔΑΑ έβγαλε στον αέρα διαγωνισμό για την μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του νέου πάρκου, ο οποίος προορίζεται να συνδεθεί στο εσωτερικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του αεροδρομίου. Η παραγόμενη ενέργεια θα χρησιμοποιηθεί για την ιδιοκατανάλωση του ΔΑΑ, ενώ τυχόν πλεονάζουσα ενέργεια θα διατίθεται στο εθνικό δίκτυο.
Υπενθυμίζεται ότι από τον Σεπτέμβριο του 2011 λειτουργεί στον ΔΑΑ φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 8 MWp, που αναπτύχθηκε σε έκταση 160 στρεμμάτων και σηματοδότησε την ένταξη των ΑΠΕ στο αεροδρόμιο της Αθήνας.
Το συγκεκριμένο πάρκο είχε στοιχίσει 20 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε μέσα σε έξι μήνες και ήταν εκείνη την εποχή η μεγαλύτερη ενιαία φωτοβολταϊκή εγκατάσταση σε αεροδρόμιο παγκοσμίως, καλύπτοντας το 9% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας στο «Ελ. Βενιζέλος».
Τι προβλέπει ο διαγωνισμός
Στον τρέχοντα διαγωνισμό η εκτιμώμενη συνολική αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ και η προθεσμία υποβολής των προσφορών (που θα πρέπει να έχουν μίνιμουμ διάρκεια ισχύος 6 μηνών) λήγει στις 10 Ιανουαρίου 2022. Με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται ότι ο ανάδοχος θα έχει αναδειχθεί τον Μάρτιο και η ολοκλήρωση της κατασκευής ορίζεται για τον Δεκέμβριο του 2022.
Όσον αφορά τα κριτήρια συμμετοχής των υποψηφίων, θα πρέπει να διαθέτουν μέσες ετήσιες καθαρές πωλήσεις κατά την τελευταία τριετία (χρήσεις 2018,2019, 2020) τουλάχιστον 7 εκατ. ευρώ, καθώς και αντίστοιχη δυνατότητα έκδοσης εγγυητικής επιστολής.
Σχετικά με την τεχνική ικανότητα απαιτείται αποδεδειγμένη εμπειρία, με τη μορφή σχεδιασμού, κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης τουλάχιστον ενός φωτοβολταϊκού πάρκου εγκατεστημένης ισχύος 5 MWp που ολοκληρώθηκε τα τελευταία 5 χρόνια. Η εμπειρία θα αποδεικνύεται από γραπτή βεβαίωση του πελάτη σχετικά με το κόστος και την έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση.
Από τους όρους του διαγωνισμού προκύπτει ότι βαρύτητα 70% θα έχει η οικονομική προσφορά για την τιμή «με το κλειδί στο χέρι» του έργου καθώς και για τις ετήσιες αμοιβές συντήρησης για περίοδο 8 ετών.
Μηδενικό αποτύπωμα μέχρι το 2025
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2019, το αεροδρόμιο της Αθήνας ανακοίνωσε το σχέδιο “Route 2025”, με το οποίο δεσμεύεται για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα μέχρι το 2025. Προς αυτή την κατεύθυνση, υλοποιεί Οδικό Χάρτη Δράσεων για την παραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταϊκών για αυτοκατανάλωση, με σκοπό την κάλυψη του 100% των αναγκών της εταιρείας σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντιστοιχεί στο 91% του τρέχοντος αποτυπώματος της, καθώς και παράλληλου Οδικού Χάρτη για την εκμηδένιση του υπόλοιπου 9% του αποτυπώματος άνθρακα που αντιστοιχεί στις άμεσες εκπομπές λόγω κατανάλωσης καυσίμων (μέσω πρωτοβουλιών όπως η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, τα βιοκαύσιμα, οι αντλίες θερμότητας κ.α.).
Μέσω αυτής της ιδιαίτερα σημαντικής και πρωτοποριακής διεθνώς πρωτοβουλίας ο ΔΑΑ έχει ως στόχο να γίνει ο πρώτος διαχειριστής αεροδρομίου στην Ευρώπη που θα καλύπτει σε ποσοστό 100% τις ανάγκες του για ηλεκτρική ενέργεια με παραγωγή εντός αεροδρομίου μέσω ΑΠΕ και θα μηδενίσει τις άμεσες εκπομπές του από την κατανάλωση καυσίμων. Κάτι που σημαίνει ότι αναμένεται να δρομολογηθούν αρκετά ακόμη αντίστοιχα projects φωτοβολταϊκών.
Ο ΔΑΑ συμμετέχει ακόμη σε μια παγκόσμια πρωτοβουλία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης με στόχο τη διαχείριση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των φορέων λειτουργίας αεροδρομίων. Έτσι, έχει εκπληρώσει όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του στο Επίπεδο 3+ Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα του Προγράμματος Airport Carbon Accreditation.
Πηγή: newmoney.gr
Διαβάστε επίσης:
ΓΕΚ Τέρνα: Το «πράσινο» ομόλογο των 300 εκατ. και το ανεκτέλεστο των 4,5 δισ. ευρώ